Om Oss

OM OSS

Trelleborgsrevyns första föreställning skedde 1916. Initiativtagarna då var herrarna Algot Hägg och Carl Lundberg och det spelades revy ända fram till 1935. Därefter lades revyn ned för att 1947 återuppväckas av Knut-Gerhard. Denna omgång höll man på till 1957.


1983 hade Trelleborgsrevyn premiär igen efter 25 års uppehåll med föreställningen "Nöjesgivarfonden",

som spelades på Liljeborgsskolans scen. Initiativtagare var bl.a familjen Türsch.


1984 tillkom "I Valet Och Kvalet".


1985 släppte vi loss skrattet i "Skrattporten: Porten Till Kontinen". (Det är rättstavat.) Nu hade man också flyttat till Vannhögsskolans scen.


1986 gjorde regissören Curt Spångberg entré och "Vi Gör Det På Scenen - Som Vi Behagar", blev en succé. Medverkande i ensemblen var bl.a Håkan Brink, nu välkänd på flera håll.


1987 flyttade vi ännu en gång, nu till Kulturhuset och revyn fick det passande namnet: "Kul I Turhuset". Det här året anslöt sig Håkan Widerström och Nils-Gunnar Snygg till ensemblen och även Katarina Johnsson, som tog på sig den viktiga rollen som sufflös.


1988 blev Pälle Malmenberg vår kapellmästare och musikaliska ledstjärna. Föreställningen fick namnet: "Bland Palmer Och Tång", och Katarina Johnsson tog klivet upp på scen. Även minstingen i familjen Türsch, Jessica, tyckte det var dags att visa vad hon gick för och anslöt sig även till ensemblen. Det här året deltog även Paula Jarl Åkesdotter, känd bl.a från Sikta Mot Stjärnorna och schlagerfestivalen. Vi hade även med Bosse Parnevik på scen under en föreställning.


1989 skapades: "På Bruten Klack".


1990 firade vi 75-års jubileum med "Jubel I Stan". Nu hade även Jonas Andersson anslutit sig till vår förening, som ljuskille.


1991 gjorde vi revyn: "Hellre Än Bra!", namnet blev självklart efter en recension året innan. Detta år uteblev

den första akten (eftersom den andra akten brukade vara bättre än den första!) - och hoppade direkt på

akt 2 för att sluta med akt 3. Nu var det Jonas tur att kliva upp på scenen.


1992 gav vi oss ut på den tionde seglatsen med: "Revybåten", och vår hamn var den här gången Folkets Park. Nu hade Pälle Malmenborg slutat hos oss och vår nya revyorkester döpte sig till Östers. Det gänget blev sedan världsberömt i hela södra Sverige.


1993 spelade vi: "Tält Va're Här".


1994 var det: "Rena Snurren". Det året fick vi en riktig proffsig balett under Sïan Playsteds ledning.


1995 var det dags för 80-års jubileum med återvinningsrevyn: "Plast På Scen".


1996 började vi drömma om Grands scen i: "Lite Grand". Vi var dock fortfarande kvar i Folkets Park. Anders Rufelt hade nu gjort sitt intrång i vårt gäng.


1997 ville vi testa ett nytt koncept med: "Show-Time", genom att ha revy i samband med julbord i Folkets Park och premiären skedde redan i November. Nypremiär hade vi sedan på nyårsaftonen med endast ett fåtal föreställningar eftersom vi denna gång spelade inne i Rotundan. Detta var det sista året som Ulla Türsch och hennes make Werner var med i vår nyårsrevy, då de sedan flyttade till soliga Spanien. Även Nils-Gunnar Snygg slutade hos oss och fick därefter erbjudande om att spela revy med Ingvar Andersson i Kristianstad. Detta var också sista året som Curt Spångberg regisserade oss.


1999 spelade vi: "Kanal 99", på Grand (äntligen) och Pierre Malmqvist, vars far Bigge Malmqvist var med i de första revyerna kom med i ensemblen. Nya var också vår kapellmästare Helmut Bisztron och vår koreograf Christel Hansson-Björkegren. Stolta var vi att ha med sådana proffs i vårt gäng, men samtidigt mer nervösa, då flera "ankare" hade slutat.


2000 skapade vi: "The Grand Revue På Grand", och Jörgen Düberg regisserade oss. Det var ju millenniumskifte och i samband med den hysteri som rådde då, lade vi premiären till trettondagen.


2001 presenterade vi: "Håll Ångan Oppe", och bl.a Markus Kinnunen och Anna Lindgren kom med i vår ensemble. Ny regissör blev Ulf Björkegren, men tyvärr så hade Håkan Widerström slutat.


2002 skapade vi: "Allehanda Sladder", och ny i gänget då var Alice Bange. Gladjazzbandet Seven Up 10-års jubilerade genom att gästspela hos oss.


2003 hette sommarlustspelet "Hjälten Från Beddinge". Vår forne medlem Nils-Gunnar Snygg gjorde comeback i vårat gäng igen efter flera års frånvaro, och på nyåret gav vi "Stjärnsmällar Och Kul Skott", vårt 20-års jubileum.


2004 kom: "Ur Kul - En Revy I Tiden", och på sommaren "Oskulden Från Skåre". Den sommaren kom Sarah Thörnqvist med.


2007 gjorde Stefan Jönsson oss äran att bli en av oss i revyn "Kulkalendern" och under sommaren var det dags för "Upp till camping"


2008 var det dags för "Sjutton Osse" med premiär den 5 januari. I revyensemblen var nu också Nils-Gunnar Snygg med igen. Det var då 11 år sedan han medverkade i någon revyuppsättning av Trelleborgsrevyn. Sommarlustspelet hette "Fräcke Fredrik" och för idé och regi ansvarade Nils-Gunnar, hans regidebut.


2009 heter revyn "009 - med rätt att roa" med regi av Nils-Gunnar Snygg. Sommarlustspelet var "När Jins Månsson skulle fria", fritt skapat av Max Lundgren och Bo Sköld efter Tjechovs Frieriet. Handlingen bands samman av tio musikstycken med nyskrivna texter av Sven Bjerstedt från Kristianstad.


2010 stod skämtet i centrum med revyn "Skämt Va' De' Här!" Efter 10 års uppehåll var Håkan Widerström Sleman åter med i revygänget. Succé blev det för sommarlustspelet "När tocken gal". TA tyckte att den var både välspelad och underhållande. Nya i gänget var Joakim Kjellberg och Lisette Eriksson-Frisk.


2011 firar vi Trelleborgsrevyns 95-års jubileum med revyn "Jubel i år!". Vi fick lysande recensioner, fyra palmer i TA och fyra getingar i Kvällsposten.  Staffan Wictorin skrev i Kvällsposten: Mycket proffsigare än så här kan man inte begära av amatörer. Bra gjort! Vilket bidrog till utsålda föreställningar. Årets sommarlustspel "Se opp för katten" mottogs med glädje av både publik och press.


2012 med stor förvåning spelade vi revyn ”Hoppsan, nytt år igen?”. Piggsvinen Ulrika och Magnus Christmar hade då sällat sig till vårt revygäng och vår dragspelsdrottning Charlotte Karlsson tog steget fram till rampen. Kvällspostens recensent Joakim Gerhardsson tyckte att tiden gick fort. ”En förhållandevis tempostark nummerrevy, som klockar in under två timmar inklusive paus, bränns det duktigt med gummi. Välkommet.” Under sommaren uppförde vi ett klassiskt folklustspel ”Herrar på vift!” i Parken. ”Herrar på vift!” är en fartfylld berättelse full av oväntade vändningar och ett mycket kreativt språkbruk, tyckte TA:s recensent Emilia Söelund. Nya i gänget var Magdalena Mononen, Sebastian Johansson och Beatrice Merikanto.